Trek De Soort Klanten Aan Die Jij Wil Voor Je Bouwbedrijf

Klanten winnen is één ding. Klanten winnen waar je graag mee samenwerkt is iets helemaal anders.

Trek jij klanten aan waar je liever niet mee samenwerkt, dan is dat waarschijnlijk je eigen schuld. Er is namelijk een reden dat deze mensen voor jou kiezen en niet voor andere bedrijven. Ze maken hun beslissing op basis van jouw communicatie naar hen toe.

In deze blog leer je hoe je je marketing afstemt op jouw ideale klant zodat je mensen aantrekt waar je mee WIL samenwerken.

Slechts 1% van de mensen die dit lezen gaat ermee aan de slag. De overige 99% neemt kennis tot zich om zich goed te voelen. Mijn verzoek: lees dit én ga er mee aan de slag. Of klik nu weg, ga terug aan het werk en haal een extra klant binnen waar je liever niet mee samenwerkt.

Maar weet 1 ding:
Wanneer jij de juiste klanten aantrekt, haal je meer plezier uit je werk, verkoop je meer en verdien je meer. Kortom, je zaak runnen wordt leuker!

De meeste bouwbedrijven hebben geen controle over welke klanten ze aantrekken. Dat komt vooral omdat ze hier nog nooit over hebben nagedacht. Ze willen niemand afschrikken. Marketing voeren naar iedereen, is marketing voeren naar niemand. 

Daarom wil je specifieke klantengroepen aantrekken, met een duidelijk doel. Wellicht wist je dit al, maar heb je er vanwege de drukte nog niet de tijd voor genomen. Om het voor jou eenvoudiger te maken, vind je hieronder enkele concrete tips.

Jouw Ideale Klant – De heilige verhouding: tijd tot deal – marge – snelheid tot resultaat

Laten we beginnen met het definiëren van jouw ideale klant en wanneer deze waardevol is voor jouw bouwbedrijf. Deze bepaling bestaat uit 3 componenten: 

  1. Hoeveel tijd steek je in je klant? 
  2. Hoeveel winst haal je uit je klant? 
  3. Hoe snel heb je resultaat en is je klant tevreden?

“Business = Money in.” – Andrew Tate

De 3 bovenstaande componenten zijn zo belangrijk. Focus hierop en je cashflow verbetert significant.
Dit komt jouw hele serviceverlening en beleving ten goede, zodat jij van jouw klanten ambassadeurs kan maken die voor gratis mond-tot-mondreclame zorgen! Mond-tot-mondreclame is namelijk de beste reclame mogelijk. Via online kanalen geef je deze mond-tot-mondreclame een extra boost.

Een Concreet Voorbeeld

Een van onze klanten in de bouwsector besluit om zich specifiek te richten op villabouw. 

Mensen die een villa willen bouwen zijn voor hen de ideale klant. Deze klantengroep binnenhalen vergt het minste tijd, levert het meeste winst op en leidt zonder gedoe tot het beste eindresultaat.

Ze vragen ons of we hen kunnen helpen met het aantrekken van dit soort klanten.
Om een lang verhaal kort te maken, doen we dit door de firma te profileren als “Dé Villabouwers uit de Kempen.”

We optimaliseren hun volledige communicatie door onder andere alleen mensen boven de 45 jaar en mensen met een buitenbedrijf in Knokke of Saint Tropez te targetten. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle designs high-end worden ontworpen.

Qua zoekwoorden kiezen we enkele gerichte zoekwoorden met weinig volume. We zorgen ervoor dat we de leermachine van Meta (Facebook & Instagram) zoveel mogelijk voor ons laten werken door gerichte targeting, tekst in afbeeldingen, video’s en de tekst in onze reclameboodschap. 

Ook passen we hun volledige website aan. We ontwerpen een nieuwe website die zich specifiek richt op ‘Villa bouwers’. We beschrijven hoe wij de ideale oplossing hebben voor hen. We implementeren videoreviews, Google Reviews, adembenemende foto’s van villaprojecten, we beschrijven een stappenplan van aanvraag tot oplevering etc.

Dit klinkt misschien als veel werk, en dat is het ook. Niet iedereen wordt zomaar miljonair… Als het makkelijk was deed iedereen het. De vraag is: ben jij bereidt deze inspanning te leveren?

Maar goed, terug naar de marketingstrategie!

De rebranding van de bouwfirma resulteert in twee belangrijke zaken:

1. Allereerst trekken ze geen mensen meer aan voor kleine en algemene projecten. Het is duidelijk dat dit niet binnen hun aanbod valt.

2. Daarnaast ontvangen ze beduidend meer offerteaanvragen voor villabouw. Simpelweg omdat het voor prospecten zeer duidelijk is dat ze hierin gespecialiseerd zijn.

Dit is geen rocket-science. Dit is vooral een kwestie van BESLISSEN EN DOEN.

Denk dus na over welke klanten jij wil aantrekken en met wie jij wil samenwerken. Zo bestaan er ongetwijfeld klantenprofielen die aan alledrie de vragen voldoen.

  1. Hoeveel tijd steek je in je klant? 
  2. Hoeveel winst haal je uit je klant? 
  3. En hoe snel heb je resultaat en is je klant tevreden? 

Ga na wat jij kan doen om je marketingverhaal aan te passen aan dit klantenprofiel. Dit maak je vervolgens duidelijk in je communicatie. Jij hebt het antwoord op elke vraag, jij hebt de capaciteit om projecten tot een goed einde te brengen, jij hebt de kennis om problemen op te lossen en jij hebt de referenties om aan te tonen dat alles wat er gecommuniceerd wordt waar is. Je zal het zien, je bedrijf transformeert.

Waarom? Omdat het de minste tijdsinvestering vergt, voor maximale winst en het beste resultaat.

Vond je deze blog waardevol? Deel hem dan zeker met jouw netwerk van ondernemers. Zij zullen je dankbaar zijn! 

8 Sleutelelementen om massa's personeel aan te trekken in 2024!

“Gedaan met eindeloos zoeken naar personeel.”

Ondervind jij ook moeilijkheden met het vinden van geschikt personeel?

Kom naar onze oplossing luisteren in onze gratis webinar!