Nog steeds de meest krachtige marketingstrategie anno 2025.

Wil je jouw sales snel verviervoudigen? Helaas, er bestaat geen magische formule. Succes in marketing vraagt tijd, energie en consistentie. Maar er is ook goed nieuws: als je bereid bent om te investeren in de juiste aanpak, kun je veel meer potentiële klanten aanspreken en je verkoopcijfers aanzienlijk verhogen.
Een voorbeeld vanuit de praktijk: een netwerkevenement
Stel je voor: je hebt een bedrijf gespecialiseerd in IT-security en je komt op een netwerkevenement.
Als je daar willekeurig offertes begint uit te delen, krijg je vreemde blikken en weinig resultaat. Waarom? Omdat mensen eerst willen begrijpen wat je precies doet en hoe je hen kunt helpen voordat ze überhaupt overwegen om iets te kopen.
Toch maken veel ondernemers online exact die fout. Ze verwachten dat klanten automatisch kopen na het zien van één advertentie. De realiteit is echter anders.
Slechts 3% is direct bereid om te kopen.
Onderzoek toont aan dat slechts 3% van elke markt in koopmodus zit online. De overige 97% is verdeeld over verschillende stadia van bewustwording:
En dat brengt ons bij de Expansieformule. Dat is een piramide waarin je al je potentiële klanten categoriseert. Deze methode zorgt ervoor dat je tot 33 keer meer klanten kan aanspreken. Een onmisbare techniek in je marketingstrategie 2025.
- Slechts 3% van de mensen die met jou in contact komen, zijn effectief in koopmodus.
- 17% zit al in de informatieverzamelingfase, zij zijn dus actief op zoek naar een oplossing voor hun probleem en gaan vergelijken en informatie inwinnen.
- 20% is zich bewust van een probleem dat ze ervaren, maar deze gaan nog niet direct overgaan te actie.
- Tot slot komen we aan bij de grootste groep. 60% van de mensen die met jou in contact komen, zijn zich niet bewust van het probleem dat zij hebben, maar ook zij zijn wel degelijk potentiële klanten.
Nu even terug naar het voorbeeld van IT-security.
Er zijn dus een groot aantal bedrijfsleiders die goed zijn in wat ze doen, maar geen idee hebben dat hun bedrijf zeer kwetsbaar is voor cyberaanvallen. Zij vormen 60% van alle potentiële kopers.
Als je die groep mensen kan meenemen in jouw verhaal, verdubbelt je potentiële afzetmarkt in één klap.
Content als motor van je marketingstrategie in 2025
Om al die verschillende groepen potentiële klanten aan te spreken en mee te nemen in het verhaal van jouw bedrijf, moet je waardevolle content de wereld insturen die mensen effectief helpt. Daarom is het belangrijk goed geïnformeerd te zijn:
- Wat zijn hun echte problemen?
- Waar lopen ze tegenaan?
- Waar liggen ze wakker van?
- Wat weten ze nog niet?
- Waar zijn ze blind voor?
- Wat zouden ze moeten weten?
- Wat zou hen het meest kunnen helpen?
Hoe ondernemers 97% van hun potentiële klanten mislopen.
De meeste ondernemers zijn te hard gefocust op de 3% die al koopklaar is. Ze zien 97% procent van de mensen compleet over het hoofd. En laat net daar de grootste groeikans liggen voor je marketingstrategie 2025.
Het is van vitaal belang om je te richten op al je bezoekers, en dat doe je door hen iets te bieden van waarde, alvorens je vraagt om met hen in zee te gaan.
Gerichte informatie trekt klanten over de streep
Wel, een manier die enorm goed werkt om waarde te bieden, is simpelweg informatie verschaffen. Een vrij te verkrijgen e-book dat inspeelt op hun noden, verlangens en pijnpunten, zal mensen echt vooruit helpen. En dat kan in heel wat verschillende vormen: een blogbericht, een video, een videotraining, webinar, sterke teksten, gerichte e-mails …
Als mensen het gevoel hebben dat je ze iets bijbrengt, ervaren ze je anders. Die ervaring wil je ze blijven geven tot ze besluiten de volgende stap te zetten.
Zien ze jouw video’s? Fantastisch, dan wil je ze het bijpassende e-book laten zien. Openen ze die e-mail? Goed, dan stuur je ze een case toe via e-mail. Openen ze die ook?
Dan wil je ze bijvoorbeeld een gratis demonstratie aanbieden. Vinden ze die ook top? Dan is de kans veel groter dat ze bij jou kopen. Dit giet je in een weloverwegen proces. In elke ad, elke mail, elke tekst hou je rekening met waar mensen zich bevinden in hun ‘customer journey’. Waar zitten ze?
Hebben ze al jouw informatie geopend maar twijfelen ze nog over je uitvoeringscapaciteiten? Laat dan videotestimonials zien of laat ze een krachtige case lezen.
In de plaats van die 2-3% conversie haal je zo 8-10% conversie. Logisch, je spreekt een veel groter deel van je markt aan.
Als je je klanten op deze manier benadert en behandelt, zal je niet alleen zaken verkopen aan de 3% die in koopmodus zit, maar aan je volledige potentiële doelgroep. Conversiecijfers zullen de hoogte ingaan en jij maakt meer omzet en meer winst.
Marketing in 2025: Stigo kan je hierbij helpen
Je hebt het misschien zelf al gemerkt, maar deze blog is ook een voorbeeld van informatie verschaffen. Ben jij al klaar om de volgende stap te zetten met een slimme en duurzame marketingstrategie anno 2025? Neem dan contact met ons op. Ben je een goede fit voor ons agentschap, dan bellen we je op voor een kennismakend gesprek.
Wil jij nog meer weten? Dat kan ook, lees dan zeker onze andere blogberichten of volg ons op alle platformen van TikTok tot LinkedIn.