Gratis Google Ads training: nieuwe klanten winnen in 6 stappen.

Er wordt vaak reclame gemaakt voor Google Ads trainingen. Maar laat ons eerlijk zijn: je hebt geen peperdure opleiding nodig om resultaat te behalen met Google Ads.. Let wel op! Dat wil niet zeggen dat het vanzelf gaat. Deze gratis Ads training is enkel voor ondernemers die kiezen voor groei.
In deze blog ga ik je de basis leren van consistent nieuwe klanten winnen via Google Ads.
Dus als jij een ondernemer bent die het ziet zitten om elke maand – automatisch – nieuwe klanten te winnen via Ads, dan is dit misschien de belangrijkste blog die je dit jaar leest.
Stap 1: Begin bij de gebruiker.
Google is de meest gebruikte browser in ons land is. 94% van alle Belgen gebruikt Google.
Dat wil zeggen:
- Elke klant die je nu hebt
- Elke klant die je ooit had
- En elke klant die je ooit zal hebben.
… ooit iets intikt op Google. En wie iets intikt op Google gebruikt, is op zoek naar een product, dienst, advies of wat dan ook.
Met Google Ads bereik je potentiële klanten op het exacte moment dat ze je nodig hebben. Zie jij ook het potentieel?
Stap 2: Kies de juiste zoekwoorden.
Google werkt met een concept dat we ‘zoekwoorden’ noemen.
Iemand die “tennisracket” googelt, is misschien gewoon aan het rondkijken.
Maar wie “tennisracket kopen” intikt? Die is klaar om actie te ondernemen.
Dat kleine verschil in zoekwoorden = een groot verschil in intentie.
Zo vertellen de exacte woorden die iemand intypt in Google vaak veel over hun intentie. Richt jouw advertentie, voor deze zoekwoorden, dan ook op mensen met de intentie om te kopen.
Stap 3: Je advertentie maken.
Eens je weet op welke zoekwoorden je wil adverteren, is het tijd om je advertentie te maken. Deze verschijnt dan bovenaan Google naast eventuele concurrenten die ook adverteren op hetzelfde zoekwoord.
Het is belangrijk je hierin te onderscheiden met de tekst die je gebruikt. Deze advertentie doet dat goed door in de hoofdtitel ‘Laagste prijs en ruim aanbod‘ te vermelden in de plaats van ‘Wij verkopen tennisrackets sinds 1995.’
Zij geven je veel minder redenen om hun website te bezoeken. Nu ben ik er ook wel zeker van dat de advertentie hierboven ook kliks zal krijgen. Maar, elke klik telt, dus ga hier niet te nonchalant over.
Stap 4: Ontwerp je webpagina.
Veel bedrijven sturen hun Google Ads naar de homepagina van hun website en laten hun bezoekers het gewoon uitzoeken.
Maar elke meester marketeer – en jij nu ook – weet beter.
De pagina is een logisch gevolg van de advertentie. Het gaat namelijk over tennisrackets. Cruciaal.
Het is alsof je in een kledingzaak zou vragen om een blauwe jeansbroek, en de verkoopster terug ziet komen met de laatste collectie T-shirts.
Het geeft je een slechte ervaring als bezoeker en maakt de kans meteen kleiner dat die ooit klant zal worden.
Stap 5: Verander kliks in klanten.
Als je de eerste 4 stappen doorlopen hebt, zal je je eerste bestellingen/leads beginnen ontvangen via Google Ads.
Zie, we betalen Google per bezoeker die ze naar onze webpagina sturen. En we krijgen veel informatie over die bezoekers van Google. Na een tijdje ontstaan er patronen in het gedrag van die bezoekers.
Zo gaan bijvoorbeeld de kliks van mannen tussen 25 en 35 jaar het meest consistent over tot een aankoop, terwijl vrouwen onder 25 dat zeer weinig doen.
Op dat punt kunnen we onze advertentie aanpassen en volop focussen op de meest lucratieve doelgroep. Zo betalen we Google Ads minder en verkopen we meer. Dit proces noemen we de optimalisatie en hier kan je zeer diep in gaan.
Stap 6: Stel je budget in.
Het uiteindelijke doel van die optimalisatie is om een positieve ROI (return on investment) te krijgen vanaf de eerste aankoop.
Laten we zeggen dat je gemiddeld € 50 overhoudt aan een klant die zijn eerste tennisracket koopt en je betaalt ongeveer € 0,70 om 1 bezoeker naar je site te trekken.
Dan zou het een mooi doel zijn om ons conversiepercentage (het aantal bezoekers dat overgaat tot een aankoop) tot 2% te krijgen.
Dat wil zeggen dat je:
- Per 50 kliks aan € 0,70 per klik (€ 35 in totaal)
- 1 bestelling ontvangen waar je € 50 aan overhoudt
- Dan betalen we Google Ads € 35 euro en hebben we € 15 winst
Daarom haat ik geen enkele vraag harder dan: “Wat moet ik als advertentiebudget nemen?”
Een advertentiebudget bestaat niet als je een directe positieve ROI hebt op je advertenties.
Vanaf dan kan je gewoon schalen tot je bedrijf de hoeveelheid nieuwe klanten niet meer aankan.
Het is letterlijk klanten kopen van Google Ads met winst!
Conclusie van deze gratis Google Ads training
In deze gratis Google Ads Training heb je geleerd:
- Waarom Google Ads één van de beste manieren is om nieuwe klanten te bereiken.
- Hoe je een overtuigende advertentie maakt en die bij de juiste mensen krijgt.
- Waar je de prospecten die op je advertentie klikken naartoe stuurt om zoveel mogelijk te verkopen.
- Hoe je je advertenties kan optimaliseren tot je een positieve ROI kan garanderen.
- Waarom een “advertentiebudget” hebben een beperkte redenering is.
- Hoe je je advertentiekost verandert in rechtstreekse winst.
En dat zijn nog maar de basics.
Maar toch gaan veel marketingbureaus en Google Ads Trainingen niet verder dan stap 4.
Wat wil zeggen dat jij nu meer weet dan 98% van de bedrijven die op Google Ads adverteren.
Met deze informatie kan jij nu aan de slag – automatiseer je groei.
Als je tot hier gelezen hebt en begrijpt dat deze gratis Google Ads training een groot verschil kan maken voor je bedrijf – indien je toepast wat je geleerd hebt alleszins – geef deze blog dan zeker een like!
Ken je nog ambitieuze ondernemers die dit moeten lezen?
Stuur ze deze blog dan nu door, ze zullen je dankbaar zijn – en ik ook.
Bedankt en tot de volgende,
Stig.