6 Marketing Methodes Voor Jouw Bouwbedrijf
Een ding is zeker: De Belg heeft een baksteen in de maag. Maar hoe krijg je ze specifiek tot bij jouw bedrijf?
Je weet dat het belangrijk is om een gekende naam te hebben anders zou je hier niet zijn. Dit doe je uiteraard met marketing. Zo trek je meer klanten en win je vertrouwen. Maar er zijn VEEL verschillende manieren om aan marketing en advertising te doen.
In deze blog leer ik je 6 marketing methodes voor jouw bouwbedrijf op de kaart te zetten met de bijhorende pros en cons!
Als eerste hebben we
#1 Flyers en Brochures
Eén van de makkelijkste manieren om aan reclame te doen.
Meestal verdeel je deze automatisch in je regio, dus zijn het allemaal potentiële klanten. Ook is het zeer makkelijk om te maken.
Let natuurlijk wel op de kwaliteit van het ontwerp, het is de eerst indruk die je maakt dus zorg ervoor dat het een positieve is!
Onze tweede methode is een zeer traditionele:
#2 Print Magazines
Het voordeel hieraan is dat dit je zeer snel positioneert.
Niet elk bedrijf kan zomaar in een magazine staan. Zo onderscheid je je meteen.
Ook hierbij is de kwaliteit van de advertentie erg belangrijk. Vaak zijn dit namelijk specifieke bouwmagazines en ligt de concurrentie dus hoog.
Daarbovenop worden we als mens dagelijks gebombardeerd met massa’s reclame waardoor de meeste reclame gewoonweg niet eens wordt bekeken.
Mensen hebben er geen tijd voor.
Daarom is het belangrijk dat je een advertentie maakt die de aandacht weet te trekken en herinnerd wordt.
In dezelfde lijn heb je ook
#3 TV-advertenties
Deze vragen om een nog grotere investering.
Een groot nadeel hieraan is dat de impact hiervan moeilijk te meten is.
Want ondanks dat je heel veel mensen bereikt, weet je niet exact wie, en ook niet wie van die mensen er je product koopt.
Daarom wil je TV pas gaan gebruiken eens je al een werkend marketingproces hebt, maar het aan meer mensen aan wil tonen.
Voor een KMO werkt het vaak beter om te starten met:
#4: Google Advertenties
Terwijl de eerste 3 voorbeelden vooral de naamsbekendheid van jouw bouwbedrijf vergroten, willen we natuurlijk ook dat onze marketing iets oplevert.
Daarvoor is Google één van onze belangrijkste methodes.
Google staat je namelijk toe om te meten hoeveel je verkoopt als RECHTSTREEKS GEVOLG VAN DE ADVERTENTIES.
Hoe jij de ideale Google Advertenties opzet voor jouw bouwbedrijf vergt echter wat meer tijd en informatie.
De volgende methode is:
#5 Sociale media
Ook hierbij zijn er vele paden die je kan bewandelen. Denk maar aan Instagram, Facebook, Pinterest of Linked In.
Niet overtuigd dat social media en de bouwsector een match zijn? Dan helpt deze blog je al een eind op weg!
Social media staat ons toe exact hetzelfde te doen als de andere kanalen op gebied van naamsbekendheid (flyers, print magazines en tv-spots).
Het grootste verschil is dat mensen deze dagen meer dan ooit tijd doorbrengen op hun smartphone dan in tijdschriften of tv.
Daarbovenop kan je veel specifieker targeten en is het VEEL goedkoper.
Daarom is je uitvoering hier 10 keer zo belangrijk! Je zal expertise moeten tonen!
Het grote voordeel aan social media is dat je ook nog eens meer tijd hebt om naamsbekendheid op te bouwen.
Mensen volgen je en leren je kennen over een langere periode.
In tegenstelling tot een magazine of TV spot waarbij men je eenmaal ziet en elke keer weer moet betalen om ze te bereiken (en er nog niet zeker van bent ook niet.)
Maar waar het eigenlijk allemaal om draait is het vinden van je juiste
#6 Marketing Mix
Marketing is niet zomaar één ding doen. Het is door de combinatie van strategieën dat je een synergie bereikt.
Hoe meer van deze zaken je combineert, hoe meer resultaten je haalt.
Verbind je verschillende kanalen aan je sociale media en creëer een heel proces van een koude prospect tot enthousiaste klant.
Als je deze 6 marketing methodes voor jouw bouwbedrijf doorloopt, zal je geen enkel mogelijk spoor over het hoofd zien! Alleen zo bekom jij een succesvolle marketingstrategie;
- Je hebt geleerd dat je flyers, TV, radio & magazines gebruikt om mensen naar je site te trekken.
- Dat deze traditionele methodes vaak prijzig zijn en het effect niet helemaal meetbaar is.
- Hoe je met Google Advertenties wél alles kan meten en kan bijhouden hoeveel je verkocht dankzij jouw geplaatste marketing campagnes.
- Dat social media vele vormen kent en een stuk voordeliger is om naamsbekendheid op te bouwen.
- Het geheim achter de perfecte marketingstrategie is ALTIJD een combinatie van vele methodes.
Vond je deze blog interessant? Of ken je iemand uit de bouwsector die hier iets aan kan hebben?
Deel deze blog dan nu met hen voor je het vergeet! Ze zullen je dankbaar zijn!