26 augustus 2022 - Trek De Soort Klanten Aan Die Jij Wil Voor Je Bouwbedrijf
Trek De Soort Klanten Aan Die Jij Wil Voor Je Bouwbedrijf
Klanten winnen is één ding. Klanten winnen waar je graag mee samenwerkt is iets helemaal anders.
Maar als je niet de klanten aantrekt die jij wil… is dat waarschijnlijk je eigen schuld. Want er is een reden dat die mensen voor jou kiezen en niet voor andere bedrijven. Ze hebben hun beslissing gemaakt op basis van jouw communicatie naar hen toe.
In deze blog leer je hoe je je marketing afstelt op je ideale klant zodat je mensen aantrekt waar je mee WIL samenwerken. Maar 99% van de mensen die dit lezen doen er niets mee. Ze nemen kennis tot zich om zich goed te voelen. Mijn verzoek: lees dit en doe er iets mee of klik nu weg en ga terug aan het werk en haal een extra klant binnen.
Maar weet 1 ding,
Als je hier echt iets mee doet…
Als je de juiste klanten aantrekt, haal je meer plezier uit je werk, verkoop je meer en verdien je meer. Kortom, zo wordt je zaak runnen leuker!
Maar de meeste bouwbedrijven hebben geen controle over wie ze aantrekken als klant. Dat gebeurt vooral omdat ze hier nog nooit over nagedacht hebben.
De reden waarom bouwbedrijven hier niet over nadenken is omdat ze vooral niemand willen afschrikken. Marketing voeren naar iedereen, is marketing voeren naar niemand.
Daarom wil je een aantal SPECIFIEKE klantengroepen hebben, met daarachter een specifiek doel. Waarsschijnlijk weet je dit al, en heb je vanwege de drukte hier nog nooit de tijd voor genomen. Om het jou makkelijk te maken schrijf ik hieronder een aantal handvaten.
Je Ideale Klant – De heilige verhouding: tijd tot deal – marge – snelheid tot resultaat
Laten we beginnen met het definiëren van jouw ideale klant en wanneer deze kwaliteitsvol is voor jouw bouwbedrijf.
Deze bepaling bestaat uit 3 componenten:
- Hoeveel tijd steek je in je klant?
- Hoeveel winst haal je uit je klant?
- En hoe snel heb je resultaat en is je klant tevreden?
“Business = Money in.” – Andrew Tate
Daarom zijn bovenstaande 3 componenten zo belangrijk. Focus hierop en je cashflow verbetert significant.
En het komt je hele service verlening en beleving ten goed. Dit is belangrijk omdat jij van jouw klanten ambassadeurs wil maken die voor gratis mond-tot-mondreclame reclame zorgen! Want mond-tot-mondreclame is de beste reclame mogelijk. En via online kanalen zet je jouw mond-tot-mondreclame machine op raketolie.
Een Voorbeeld
Een van onze klanten in de bouwsector besloot om zich specifiek te richten op villabouw.
Mensen die villa’s willen bouwen waren voor hun de ideale klant. Daar staken ze het minste tijd in om deze binnen te halen, voor de meeste winst en hiervoor konden ze het beste resultaat resultaat leveren zonder al te veel koppijn.
Ze vroegen ons dus of we meer van die Villa-klanten konden winnen voor hen.
Om een lang verhaal kort te maken, deden we dit door het bedrijf te positioneren als “Dé Villabouwers uit de Kempen.”
We optimaliseerden heel hun communicatie door bijvoorbeeld enkel mensen boven de 45 jaar te targeten, mensen met een buitenbedrijf in Knokke of Saint Tropez. We zorgden ervoor dat al de designs high-end werden ontworpen.
Qua zoekwoorden kozen we enkele heel gerichte zoekwoorden met weinig volume maar superspecifiek. We zorgden ervoor dat we de leermachine van Meta (Facebook & Instagram) zoveel mogelijk voor ons lieten werken door gerichte targeting, tekst in afbeeldingen, video’s en de tekst in onze reclameboodschap.
Ook pasten we hun hele website aan. We maakten een nieuwe website gericht op de ‘Villa bouwers’ doelgroep. We beschreven hoe we de ideale oplossing hadden voor hen. We implementeerden videoreviews, Google Reviews, adembenemende foto’s van Villa projecten, beschreven een stappenplan van aanvraag tot oplevering etc.Klinkt misschien als veel werk en dat is het ook maar niet iedereen wordt zomaar miljonair. Als het makkelijk was deed iedereen het. Op zich zijn ook niet meer dan 150 stappen die je dient te nemen over een tijdspanne van 3 jaar. De vraag is: ben jij bereidt deze te nemen?
Maar goed, terug naar de marketingstrategie.
Deze rebranding deed twee dingen voor hen;
1. In de eerste plaats kwamen er geen mensen meer naar hen voor kleinere projecten en algemene projecten. Het was namelijk heel duidelijk geworden dat ze dat NIET deden.
2. Vervolgens kregen ze veel meer offerteaanvragen voor villabouw, simpelweg omdat het voor prospecten zeer duidelijk was dat zij hierin gespecialiseerd waren.
Dit is geen rocket-science. Het is vooral een kwestie van BESLISSEN EN DOEN.
Dus denk eens na over welke klanten jij wil aantrekken en met wie jij wil samenwerken. Zo zal er vast en zeker een klantenprofiel of profielen bestaan die aan de drie vragen voldoen.
- Hoeveel tijd steek je in je klant?
- Hoeveel winst haal je uit je klant?
- En hoe snel heb je resultaat en is je klant tevreden?