Klanten winnen is één ding. Klanten winnen waar je graag mee samenwerkt is iets helemaal anders.

Maar als je niet de klanten aantrekt die jij wil… is dat waarschijnlijk je eigen schuld.Want er is een reden dat die mensen voor jou kiezen en niet voor andere bedrijven.Ze hebben hun beslissing gemaakt op basis van jouw communicatie naar hen toe.

 

In deze blog leer je hoe je je marketing afstelt op je ideale klant zodat je mensen aantrekt waar je mee WIL samenwerken.

 

Als je de juiste klanten aantrekt, haal je meer plezier uit je werk, verkoop je meer en verdien je meer. Kortom, zo wordt je zaak runnen leuker!

Maar de meeste bouwbedrijven hebben geen controle over wie ze aantrekken als klant. Dat gebeurt vooral omdat ze hier nog nooit over nagedacht hebben. 

En zonder doel kan je natuurlijk niet scoren. De volgende reden is omdat ze vooral niemand willen afschrikken. Wat uiteindelijk hetzelfde is als geen doel hebben.

Want als je je richt op een enorm grote doelgroep, dan trek je natuurlijk ook alle soorten klanten aan. Daarom wil je een SPECIFIEK doel hebben.

 

Wie Is Je Ideale Klant?

Laten we beginnen met het definiëren van jouw ideale klant en wanneer deze kwaliteitsvol is voor jouw bouwbedrijf.
Dit bestaat uit 3 componenten: 

 

  1. Hoeveel tijd steek je in je klant? 
  2. Hoeveel winst haal je uit je klant? 
  3. En hoe snel heb je resultaat en is je klant tevreden? 

 

Dit laatste punt is belangrijk omdat jij van jouw klanten ambassadeurs wil maken die voor gratis mond-aan-mond reclame zorgen!

 

Een Voorbeeld

Een van onze klanten in de bouwsector besloot om zich specifiek te richten op villabouw. 

 

Villa’s waren voor hun de ideale klant. Daar staken ze het minste tijd in, voor de meeste winst en het beste resultaat.
Ze vroegen ons dus of we meer van die Villa-klanten konden winnen voor hen.
Om een lang verhaal kort te maken, deden we dit door het bedrijf te positioneren als De Villabouwers.
We optimaliseerden heel hun communicatie door bijvoorbeeld enkel mensen boven de 45 jaar te targeten, mensen met een buitenbedrijf in Knokke of Saint Tropez.
Deze rebranding deed twee dingen voor hen;

 

1. In de eerste plaats kwamen er geen mensen meer naar hen voor kleinere projecten en algemene projecten. Het was namelijk heel duidelijk geworden dat ze dat NIET deden.

2. Vervolgens kregen ze veel meer offerteaanvragen voor villabouw, simpelweg omdat het voor prospecten zeer duidelijk was dat zei hierin gespecialiseerd waren.

 

Dit is geen rocket-science. Het is vooral een kwestie van BESLISSEN EN DOEN.
Dus denk eens na over welke klanten jij wil aantrekken en met wie jij wil samenwerken. Zo zal er vast en zeker een klantenprofiel bestaan dat er duidelijk uitspringt.

Kijk eens wat jij kan doen om je marketingverhaal aan te passen aan dit type klant. En maak dat dan HEEL duidelijk in je positionering en communicatie.

Waarom? Omdat je er het minste tijd in steekt voor de meeste winst en het beste resultaat.
Vond je deze blos waardevol? Deel het zeker met jouw netwerk van ondernemers. Ze zullen je dankbaar zijn!